Nejlepším řešením pro logistiku je HVO100, vyplynulo z konference odborníků
17. 5. 2024
„Vyplývá pro nás laiky z toho, co jsme slyšeli, že ekologické nutně neznamená elektro?“ zeptal se při panelové diskuzi moderátor Jakub Želený ředitele společnosti Raben Logistics Czech & Slovakia Jakuba Trnky. „Jednoduchá odpověď je, že ano,“ uvedl Trnka. Z jeho prezentace na konferenci vyplynulo, že nejefektivnější cestou k redukci uhlíkových emisí a jejich ekvivalentů vede přes zvýšení efektivity přepravy: jako modelový příklad posloužilo nákladní auto cityliner, které pojme 46 palet, a díky tomu proti běžnému nákladnímu 18 paletovému autu ušetří 35 % CO2e a oproti dodávce celých 63 % CO2e na odvezenou paletu. Takzvaný road train neboli dvojitý návěs je zase díky své kapacitě o 61 % úspornější v CO2e na odvezenou paletu než běžný návěs.
„Strach z velkých nákladních aut je neoprávněný, naopak jsou ekologičtější. Cityliner se zadní natáčivou osou navíc lépe projede městkou zástavbou, a nahradí tak například pět dodávek! Snižují se tím jak emise, tak potenciálně i riziko nehodovosti,“ dodal Trnka.
Elektromobilita na logistiku zatím nestačí, lepší je HVO100
Jednotliví odborníci se shodli, že dosavadní potenciál elektrifikovaných nákladních vozidel nejspíš nebude na delší trasy v dohledné době stačit, dobrou alternativou je ale zmiňované syntetické palivo z obnovitelných surovin. Elektrifikovaná vozidla už v současnosti dlouhodobě nacházejí využití v intralogistice, vhodná jsou i pro městkou logistiku a dopravu na menší vzdálenosti.
Raben Group v Polsku k tomuto účelu už využívá elektrické kamióny značky Volvo Trucks. Závěry o elektromobilitě potvrdili i profesoři Petr Jirsák, Ivan Gros a prezident české logistické asociace Václav Cempírek. Akademici navíc přinesli svůj pohled na problematiku ekologičtější dopravy: „Plánování tras, omezování zpětných jízd nebo takzvaný eko driving jsou způsoby, jak efektivně snižovat CO2e. Je třeba více školit řidiče a vést je k úspornému provozu,“ řekl profesor Petr Jirsák z Katedry logistiky VŠE.
Na západě mají řidiči kamiónů prestiž, střední Evropa zaostává
Dalším probíraným tématem bylo povolání řidičů nákladních vozidel, které je pro logistiku zcela klíčové. „V mém domovské Nizozemsku se jedná o prestižní povolání, v Německu a dalších státech střední Evropy je ale situace jiná. Je to dané především odlišnými platovými podmínkami,“ uvedl k tématu Ewald Raben, zakladatel a výkonný ředitel společnosti.
„Je třeba součinnosti celého segmentu i akademiků, aby došlo ke zlepšení. I když už dílčím způsobem existují řešení typu autonomních vozidel, v blízké době budou řidiči stále naprosto zásadní pro bezproblémový chod celé naší civilizace,“ doplnil Jakub Trnka.
V Rokycanech depo poskytuje pracovní místa, logistická centra umožňují blahobyt
„Každý zaměstnanec Raben Group ví, kde je z pohledu přepravy a skladování srdce Evropy. Jsou to právě Rokycany, které patří k síti šesti Eurohubům umožňujících rychlou dopravu napříč kontinentem,“ řekl v rámci své prezentace Ewald Raben. Na jeho slova později navázal starosta Rokycan Tomáš Rada, který připomněl, že město už po staletí funguje jako důležitý uzel na obchodní cestě mezi Prahou a Plzní. Připomněl také, že právě logistická centra jsou nesmírně důležitá pro chod společnosti a snadný přístup ke spotřebnímu zboží.
Eurohub v Rokycanech v kostce
- Eurohub denně pokrývá 52 sběrných linek a operuje 45 přímých spojení
- Denně je odbaveno 33 přímých spojení do Německa, což zaručuje nejrychlejší doručení na trhu.
- Roční kapacita doku je přes 750 tisíc palet
- Depo usnadňuje přepravu na Slovensko, do Polska, Maďarska, Bulharska, Rumunska, Rakouska a Nizozemska
- Kapacita přepravy do Německa a zpět se díky Eurohubu zvýšila na sedminásobek
Nejde pouze o uhlík
Použitá zkratka CO2e slouží k označení jednotlivých skleníkových plynů přepočítaných na množství oxidu uhličitého, které by mělo ke klimatické změně přispívat stejnou měrou jako množství těchto ostatních plynů.
Foto: Petr Neckař