Až statisíce korun ročně pomáhá ušetřit systém inteligentního nabíjení lithium-iontových baterií od Stillu
12. 1. 2024
Cena za elektrickou energii se obecně řídí nabídkou a poptávkou. V časech, kdy je spotřeba proudu nejvyšší, je i vysoká cena elektrické energie. „Odběrovým špičkám elektrického proudu a s tím spojeným vysokým nákladům na energie se můžeme ale často vyhnout,“ upozorňuje Gesa Kaatz, energetická expertka ze společnosti STILL. „Díky inteligentní strategii nabíjení lze monitorovat a řídit, kdy a kolik manipulačních vozíků se bude nabíjet. Tím lze rychle a výrazně snížit energetické náklady na provoz flotily manipulační techniky. Smyslem a cílem je flotilu nabíjet ve vhodných časových intervalech a vyhnout se tak výkonovým špičkám,“ dodává.
S výraznými úsporami nákladů za energie pomáhá technologické řešení, které společnost STILL nabízí pod označením Smart Charging. Pomocí tohoto systému lze komplexně, digitálně a transparentně monitorovat a řídit u flotily manipulační techniky veškeré procesy, které se týkají baterií a nabíjení. Pouze provozovatelé elektrických vozíků, kteří přesně vědí kdy, kde a kolik energie spotřebují, mohou spolehlivě a předvídavě plánovat procesy nabíjení, a tedy i disponibilitu svých vozíků a s tím související nepřerušený materiálový tok. STILL Smart Energy Unit (SEU) propojuje použité stacionární nabíječky kabelem a zajišťuje efektivní distribuci energie. Probíhá tak analýza stavů nabití, plánování kapacit a prioritizace nabíjení.
Návratnost investice již po prvním roce
Řada podrobných testů provedených u středně velké logistické společnosti s celkem sedmi nabíjecími stanicemi pro lithium-iontové baterie ukázala, že jen samotným nasazením inteligentní technologie nabíjení Smart Charging je možné ušetřit na nákladech na energie téměř 250 000 Kč ročně. Návratnost investice tak lze očekávat již po prvním roce provozu.
Předpokladem je lithium-iontová technologie
Předpokladem pro inteligentní energetický management je použití lithium-iontových baterií. Jejich výhodou je, že se mohou bez problémů průběžně dobíjet, a jsou proto mnohem flexibilnější než klasické olověné baterie. Ty se dříve nabíjely většinou po skončení směny. „Vznikaly tak nežádoucí špičky odběru proudu, jejichž důsledkem pak byly mnohem vyšší náklady za elektrickou energii.“ říká Gesa Kaatz. Lithium-iontové baterie lze oproti tomu bez problémů průběžně dobíjet i během krátkých pracovních přestávek. Kromě toho jsou tyto baterie až o 30 procent efektivnější a poskytují lepší disponibilitu, protože není nutná jejich výměna mezi směnami.